Nordjyske virksomheder kan få del i norsk vindeventyr

Ti nordjyske virksomheder mødtes onsdag d. 16. marts 2016 for at høre om forretningsmulighederne inden for det norske vindenergimarked der er inde i en rivende udvikling.

Nordjyske virksomheder med kompetencer inden for vindmølleindustrien har fået et nyt marked i Norge – og her går det stærkt.

Blandt mange andre projekter i Norge skal Europas største landvindmøllepark opføres i nærheden af Tronheim på Fusenhalvøen. Denne vindmøllepark alene kommer til at bestå af 270 Vestas-turbiner, og desuden skal der anlægges 241 kilometer vej, og sitets elektriske infrastruktur skal klargøres. 11 mia. kommer projektet til at koste, og arbejdet begynder til sommer.

Landvindmølleparken kommer til at producere 1000 megawatt – nok til at dække 170.000 norske husholdningers forbrug. Til sammenligning producerer Anholt Havvindmøllepark omkring 400 megawatt.

Og da vindmølleindustrien stadig er meget ny i Norge – her er blot 130 vindmøller alt i alt – så er der store forretningsmuligheder for nordjyske virksomheder, der har faciliteter, specialiseret viden og erfaring med at opføre nye vindmølleparker i fremtiden.

Nordjyske kompetencer
Derfor havde vi i Hub North inviteret den norske meget respekterede specialist inden for det norske vindenergimarked, senior management consultant MBA Johnny Aak. Han afholdte onsdag d. 16. marts individuelle møder med ti nordjyske virksomheder for at identificere netop de muligheder, der er for dem i Norge.

Blandt andet bød Aalborg Havn A/S ind med specialiseret logistik til vindmølleindustrien, hvorfor de var blandt de ti virksomheder, der havde booket et møde med forretningskonsulenten:

Der er meget høje ambitioner inden for området i Norge, og vi vil i Aalborg Havn naturligvis gerne være hub for aktiviteter, der er forbundet med udskibning af vindmølledele. Vi har en gunstig placering og samtidig har vi den fornødne ekspertise inden for branchen, siger Jeppe Faber, account manager i Aalborg Havn A/S.

Johnny Aak har et indgående kendskab til dansk-norske forretningssamarbejder blandt andet gennem BusinessBroen, der bredt set hjælper nordjyske virksomheder ind på det norske marked. Han har store forventninger til, hvad nordjyske virksomheder kan byde ind med:

I har noget knowhow, produkter og faciliteter, som i høj grad efterspørges – og desuden har I en meget gunstig geografisk placering, siger han.