Nicherne vinder

Hub North kom et godt stykke videre med at få ønsker og behov hos medlemmerne sat sort på hvidt på erhvervsnetværkets dialogmøde i Aalborg Kongres- og Kulturcenter den 9. juni.

De fleste af de 30 medlemmer plus en række andre interesserede deltog i netværksmødet, der også bød på indlæg ved klimaminister Lykke Friis.

– Jeg synes, det er utroligt flot, at vi allerede har 30 medlemmer i det nye erhvervsnetværk for vindenergi, men vi håber selvfølgelig, at tallet kan øges til 50 efter en dag som denne. Det vigtigste er dog, at de medlemmer, vi har, er aktive og gerne vil være med til at gøre en forskel, understregede Flemming Eriksen, konsulent i Hub North.

– Og så er det vigtigt, at vi får en meget konkret dialog med politikerne i stedet for nogle pip her og der.

Flemming Eriksen sagde til medlemmerne, at det foreløbig er gratis at melde sig ind, men at netværket på længere sigt får brug for finansiering.

Kjeld Kærgaard Jensen, erhvervskonsulent i Erhvervsafdelingen i Aalborg Kommune gennemgik finansieringsfaserne fra det nuværende pilotprojekt til næste fase, som løber fra den 1. juli og året ud. Her finansierer Aalborg Havn med 500.000 kroner, mens man søger blandt andre Vækstforum Nordjylland om de 20 millioner kroner, som hele projektet forventes at skulle bruge indtil udgangen af 2014.

– Jeg ønsker mig opbakning fra det politiske system. Et foretagende som Hub North kunne bruge en mentor, så resten af året kan passende bruges på at få overblik over vores venner i dette felt, sagde Claus Holstein, formand i Hub North og administrerende direktør i Aalborg Havn, på dialogmødet.

Mere hjælp til kunderne

Jakob Thang Nielsen, manager i Deloitte, fokuserede i sit indlæg på de næste 10-15 år i branchen for vindmølleaktører.

– Branchen er kendetegnet ved en kraftig vækst gennem årene og det vil der fortsat være. Kunderne er relativt få og meget store. Konsolideringen er i fuld gang. Er man en førende, global nichevirksomhed, så kan man blive en vindende spiller, siger Deloitte-manageren.

Et af hans hovedbudskaber er, at man skal hjælpe sine kunder i meget højere grad end tidligere.

– Det har stor strategisk værdi, at Opel i dag kan ringe og bestille en hel dørramme hos en leverandør. Tidligere bestilte bilfabrikkerne stålrammen, ruden, drejehåndtaget til vinduet og så videre hos en række forskellige leverandører. I kan også skabe strategisk værdi ved at spille sammen, sagde Jakob Thang Nielsen til Hub North-folkene.

De forskellige workshops var hurtigtarbejdende og præcise i tilbagemeldingerne. Hub North hjemmesiden udkommer snarest med et resumé, når forslagene er indsamlet.